نقشۀ تاریخ


اشک بیست و سوم یا خسرو


نقشه تاریخ ایران و جهان

بعد از درگذشت بلاش، سلطنت به خسرو پسر پاکر رسید. در این زمان جنگ جدیدی بین خسرو و تراژان امپراتور روم درگرفت. بعد از درگذشت تراژان در سال ۱۱۷ میلادی هادریان امپراتور روم شد. در سال ۱۲۲ میلادی خسرو با امپراتور روم در سرحد بین دولت‌های ایران و روم ملاقات کرد و بعد از مذاکرات زیاد مقرر شد که رودخانه فرات سرحد بین دولت‌های ایران و روم باشد. در سال ۱۳۳ میلادی تاخت‌وتاز آلانها شروع شد. خسرو از عهده مقابله با تاخت‌وتاز آن‌ها برنیامد و با دادن وجهی شر آن‌ها را کم کرد. این اقدام دلالت بر ضعف دولت اشکانی در آن زمان داشت. آسیای مرکزی: در آسیای مرکزی قبیله یوئه – چی سکونت داشت. ابن قبیله در بلخ و هندوستان سلطنت می‌کرد و به نام‌های کوشان (یکی از شعبه‌های آن) و هندو سکایی نیز شهرت داشت. از فرمانروایان معروف آن کانیشکا است که گویا در ۱۲۳ – ۱۵۳ م. سلطنت می‌کرده است و در آسیای شرقی به‌عنوان حامی آیین بودا شهرت دارد.

چین: در چین سلسله هان اخیر سلطنت می‌کرد (۲۵- ۲۲۰ م.)

روم: ترایانوس، امپراتور روم معاصر خسرو است. او داکیا را مطیع کرد. در جنگ با اشکانیان ابتدا ارمنستان را گرفت و سپس بین‌النهرین و تیسفون را مسخر کرد و یکی از شاهزادگان اشکانی را در آنجا به پادشاهی نشانید. وی بانی بناهای زیادی در رم است که میدان ترایانوس از آن جمله است. بین سال‌های ۱۳۱ – ۱۳۵ م. شمعون بر کوفیا که رهبر یهودیان بود، علیه دولت روم سر به شورش برداشت و خود را مسیح خواند که شورش او با شکست خونینی خاتمه یافت.

فنلاند: اعقاب فین‌ها یا فنلاندی‌های کنونی در حدود سال ۱۰۰ میلادی مهاجرت خود را از سواحل جنوبی خلیج فنلاند کنونی شروع کردند.

نقشه تاریخ ایران و جهان