نقشۀ تاریخ


اشک یازدهم یا فرهاد سوم


نقشه تاریخ ایران و جهان

بعد از ساناتروک پسرش فرهاد به تخت نشست. در این زمان پومپه از سرداران بزرگ روم بود و چون تصمیم داشت به ارمنستان لشکر بکشد، به شاه ایران پیغام داد که اگر در این تصمیم با سردار رومی موافقت کند، بعد از غلبه بر پادشاه ارمنستان شهرهای کردوون و آدیابن را ضمیمه متصرفات فرهاد سازد، اما بعد از غلبه بر پادشاه ارمنستان، از عمل به وعده‌ای که به شاه ایران داده بود، خودداری کرد و به همین سبب نزدیک بود که بین طرفین بر سر همین مسئله جنگی درگیرد که پومپه از اقدام به چنین عملی خودداری کرد و سرانجام مسئله فوق با حکمیت بین طرفین خاتمه یافت.

چین: در دوران سلطنت فرهاد، در چین مسلسله هان قدیم سلطنت داشت (۲۰۲ ق م. تا ۹ م.).

لیبی: رومیان در سال ۶۷ ق م. از انضمام لیبی و کرت، ایالت رومی سیرانائیک را به وجود آوردند. بعد از چندی سیرانائیک از کرت جدا شد و به نام لیبی علیا معروف شد و مارماریکا را که در شمال آن واقع‌شده بود لیبی سفلی نامیدند.

مصر: شاه مصر بطلمیوس یازدهم است (۸۰ – ۵۶ ق م.)، بعد از وی دخترش به نام ملکه کلئوپاترا به سلطنت نشست (۶۹ – ۶۰ ق م.) که یکی از شخصیت‌های معروف تاریخ است. باوجوداینکه طبق سنن خانوادگی، زن برادر خود بطلمیوس دوازدهم شد با این اوصاف به کمک ژولیوس قیصر روم علیه شوهر خود سر به شورش برداشت که برحسب‌تصادف در همان زمان شوهرش در رودخانه نیل غرق شد و کلئوپاترا به همسری برادر کوچک خود بطلمیوس سیزدهم درآمد ولیکن معشوقه قیصر هم بود.

نقشه تاریخ ایران و جهان