نقشۀ تاریخ


اشک نهم یا مهرداد دوم


نقشه تاریخ ایران و جهان

مهرداد پسر اردوان دوم و از پادشاهان بزرگ سلسله اشکانی است. وی سکاها را چنان شکست داد که مدت‌ها دیگر به خاک ایران تجاوز نکردند. در سال ۹۲ ق م. هنگامی‌که از آمدن سولا به‌عنوان سفیر امپراتور روم، به آسیای صغیر آگاه شد، برای بستن عهدنامه با دولت روم نماینده‌ای فرستاد. هرچند این پیشنهاد عملی نشد لیکن می‌توان این رویداد را نخستین ارتباط بین ایران و روم دانست.

چین: در چین سلسله هان قدیم سلطنت می‌کرد.

روم: در سال ۱۲۱ ق م. طبقه اشراف روم، هواداران فلاکوس را قتل‌عام کردند. در این حادثه فجیع بیش از سه هزار تن کشته شدند.

در آن زمان اقوام سیمبر نخستین قوم ژرمنی بودند که رومیان با آنان سروکار یافتند آن‌ها از سرزمین ژوتلند (دانمارک) می‌آمدند. در سال ۱۱۳ ق م. آنان در نواحی کوه‌های آلپ شرقی پیدا شدند و به‌طرف روم حرکت کردند. این نخستین برخورد رومیان با مهاجران ژرمنی بود. سپاهیان رومی که بر طوایف سیمبر حمله‌ور شدند، پی‌درپی شکست خوردند. آخرین شکست در سال ۱۰۵ قم، رخ داد که هراس‌انگیز بود.

در سال ۱۰۶ ق م. سیسرون خطیب عالی‌قدر روم به دنیا آمد.

توتون‌ها و کیمیریها در سال‌های ۱۰۹ -۱۰۵ ق م. از گل عبور کردند. ساکنین گل بالاجبار به قلعه‌های خود پناه بردند. در سال ۱۰۳ ق م. قبایل سیمبر به گل بازگشتند. در آنجا قبیله ژرمنی دیگری یعنی توتون‌ها به آن‌ها پیوستند. آنگاه این دو قوم مبادرت به غارت آن ناحیه نمودند. در سال ۱۰۲ ق م. اقوام توتون درصدد بودند که وارد ایتالیا شوند اما ماریوس امپراتور روم از پیشروی آن‌ها ممانعت نمود. در سال ۱۰۱ ق م. سیمبرها نیز به‌سختی از ماریوس شکست خوردند.

لیبی: در سال ۹۶ ق م. لیبی به تصرف رومیان درآمد.

مصر: در مصر، بطلمیوس هشتم سلطنت می‌کرد (۱۱۷ – ۱۰۷ ق م.) بعد از او سلطنت به بطلمیوس هشتم رسید (۱۰۷-۸۶ ق م.)

نقشه تاریخ ایران و جهان