نقشۀ تاریخ


اشک سیزدهم یا ارد اول


نقشه تاریخ ایران و جهان

بعدازاینکه ارد به سلطنت نشست، برادرش مهرداد در بابل دستگیر و کشته شد. در سال ۵۳ ق م. اولین جنگ بین دولت‌های ایران و روم در نزدیکی وان درگرفت که به شکست رومی‌ها و کشته شدن سردار نامی روم، کراسوس منجر شد.

چین: در چین سلسله هان قدیم سلطنت می‌کرد (۲۰۲ ق م. تا ۹ م.)

روم: در سال ۴۶ ق م. قیصر روم، سال را به ۳۶۵ روز تثبیت کرد که هر چهار سال یک‌بار، یک روز بر آن افزوده می‌شد. از آن زمان، ماه ولادت قیصر را به‌افتخار او، ژولیوس (ژوئیه) خواندند و همچنین ماه بعدازآن بعدها آگوست (اوت) خوانده شد دوران سلطنت ارد مقارن است با اولین هجوم رومیان به بریتانیا به فرماندهی ژولیوس که در سال ۵۵ ق م. و سپس در سال ۵۴ ق م. در جزیره پیاده شدند. در سال ۴۳ قم. اوکتاویوس، آنتوانیوس و لیپیدوس با یکدیگر دیدار کردند و باهم پیمان اتحادی بستند تا به نحو سه‌گانه بر کشور روم حکومت کنند.

مصر: شاه مصر بطلمیوس دوازدهم بود (۵۱ – ۴۷ ق م.) که بر طبق وصیت پدرش بطلمیوس یازدهم چنین مقررشده بود که وی با خواهرش کلئوپاترا در سلطنت شریک گردد. بطلمیوس به علت خردسالی کاملاً تحت نفوذ پوتینوس یکی از متنفذین دربار بود اما کلئوپاترا زیر بار پوتینوس نرفت و به همین علت در سال ۴۹ ق م. از مصر اخراج شد ولیکن دیری نگذشت که با سپاهی به مصر حمله کرد. بعد از بطلمیوس دوازدهم سلطنت به بطلمیوس سیزدهم رسید (۴۷ – ۴۴ ق م.) که در همین زمان ژولیوس قیصر روم، کلئوپاترا را وادار به ازدواج با بطلمیوس کرد. در سال ۴۴ ق م. بطلمیوس ناپدید شد و ظاهراً به دستور کلئوپاترا کشته شد؛ به خیال اینکه سلطنت پسری که از قیصر داشت بدون مدعی باشد.

نقشه تاریخ ایران و جهان