نقشۀ تاریخ


اشک سوم یا اردوان اول


نقشه تاریخ ایران و جهان

اردوان اول بعد از مرگ پدر خود تیرداد به تخت نشست و پس از غلبه بر آنتیوخوس سوم پادشاه سلوکی همدان را ضمیمه متصرفات خود کرد و در همین زمان عهدنامه‌ای بین سلوکی‌ها و پارت‌ها بسته شد که طبق آن سلوکی‌ها، اردوان را رسماً شاه ایران شناختند.

چین: در چین سلسله چین سلطنت می‌کرد (۲۲۱ – ۲۰۷ ق م.) ساخت دیوار چین در سال ۲۰۴ ق م. به پایان رسید. به‌استثنای چند سالی که سلسله چین سلطنت را به دست گرفت، قریب ۴۰۰ سال در چین، سلسله هان سلطنت داشت (۲۰۲ ق م. تا ۹ م.) مؤسس آن لیو پانگ است (۲۴۷-۱۹۵ ق م.) که یک دهقان بود و در دوران سلسله چین یکی از چریک‌ها به شمار می‌رفت. در دوران سلسله هان، کشور چین رو به توسعه نهاد و فرهنگ آن راه کمال در پیش گرفت. در ۲۱۴ ق م. آتام به تصرف چین درآمد و تا سال ۱۴۲۸ میلادی در تصرف چین باقی ماند.

مصر: شاه مصر در این زمان از سلسله مقدونی بطلمیوس پنجم، مشهور به اپیفانس است (۲۰۵ -۱۸۱ ق م.)

قبیله یوئه‌چی: قبیله یوئه‌چی مردمی صحرانشین و ساکن ایالت امروزی کانسو در چین بودند. در اثر حمله قبیله دیگری که با ایشان از یک ریشه بودند، بین سال‌های ۱۷۵ . ۱۴۰ ق م. به سمت مغرب رانده شدند و در حوضه رودخانه ایلی مستقر گردیدند. سپس بر سکاها غلبه کردند و آنان را به‌سوی ایران و هندوستان راندند. قبیله یوئه‌چی سپس بلخ را تصرف کردند و از آن به بعد تا قریب ۱۰۰ سال به‌ندرت از این قبیله ذکری شده است و محتملاً در این مدت قبایل پنج‌گانه یوئه‌چی متحد شده‌اند و نام کوشان که اسم یکی از مهم‌ترین این قبایل بوده، نام ملی آن‌ها شده است.

نقشه تاریخ ایران و جهان